RikenMonique.reismee.nl

Nieuw-Zeeland

Na bijna 5000 km op de teller van onze Happy Camper zijn we er weer! We hebben dus ook alweer een hoop dingen achter ons gelaten; we hebben geweldige hoogtepunten gehad. Nieuw-Zeeland is indrukwekkend door de mooie natuur, de grove bergen, de kuststroken, de valleien, de vele meren en de ontelbare schapen en koeien. Momenteel vertoeven we op het Zuidereiland van NZ.  We beginnen op het Noordereiland. Vanaf Auckland (waar ons vliegtuig uit Rarotonga landde) zijn we nog een stukje noordelijker gegaan richting Whangarei en Bay of Islands. Bay of Islands word gekenmerkt door de mooie stranden en de kleine eilandjes in de kust. Helaas hadden we hier harde wind en regen, dus hebben we daar maar weinig van meegekregen. Vanaf Bay of Islands zijn we via Oponiono en Dargaville naar Hahei gegaan voor de Hot Water Beaches. De naam spreekt voor zich: het schijnt namelijk wanneer je daar een kuil in het zand graaft je heet water treft (water dat verwarmt wordt door de actieve vulkanen). Door waarschijnlijk een gevalletje 'slechte voorbereiding' hebben we dit niet zo mogen ervaren. Alleen bij eb water (tot 's ochtends 8 uur, bleek achteraf) is dit merkbaar. De volgende morgen hebben we de 'Cathedral Cove' wandeling gedaan. Deze eindigt vanzelfsprekend bij de Cathedral Cove. Dit is een  afgelegen strandje waar onder andere scenes uit de film Chronicles of Narnia zijn opgenomen (zie foto). Vanuit hier zijn we doorgeraced naar Rotorua. Het gebied rondom Rotorua is vulkanisch. Gekscherend noemden wij Rotorua 'Verrotorua'. Dit door de constant sterk aanwezige zwavellucht. Het ruikt ongeveer hetzelfde als rotte eieren en hoewel ze ons er op voorbereid hadden viel het niet mee. De sterke lucht word veroorzaakt door actieve vulkanen die zich onder de grond bevinden en hun warme lucht door de grond naar boven brengen (met name bij waterbronnen). Onze volgende stop was mineraal / termal reservaat Wai-O-Tapu. Een park met actieve vulkanen, geisers, hot water pools, mud pools en enorme kraters. De aanwezige mineralen in dit gebied zorgen voor gekleurde kraters en gekleurde waterbronnen. In Rotorua hebben we ook geraft op de wildst mogelijk bevaarbare rivier van Nieuw-Zeeland. Vooral de 7-metre waterfall drop was spectaculair. De volgende stop was Taupo. Taupo ligt aan een erg groot meer dat is ontstaan door een vulkanische explosie. Wij kwamen hier met het idee om te gaan skydiven. Via het plaatselijke info point waar we wat folders gescoord hadden zijn we naar een skydive-organisatie gereden om eens een kijkje te nemen. Het moment dat je anderen het vliegtuig in ziet gaan en een kwartier later ziet neerkomen was al supergaaf om te zien. Na het praatje met de instructeur begon het natuurlijk al te kriebelen. Ons werd verteld dat het deze week qua weer de beste dag was om te gaan. Vooral Monique was haar twijfels de baas en besloot ook te gaan! 20 minuten later zou het vliegtuigje terug zijn, ondertussen werden wij in de pakken gehesen en klaargemaakt. En daar gingen we... 15000 feet hoog (4,5 km) om uit een vliegtuig te springen. Onze beide sprongen zijn vastgelegd op DVD, dus die zien jullie ongetwijfeld bij terugkomst. Het was echt een ervaring die we nooit zullen vergeten. Na Taupo zijn we doorgereden naar het Tongariro National Park om ons daar op te maken voor een day-walk (naar horen zeggen de mooiste dagwandeling van NZ) van acht uur. Bij de start van de track bleek het weer te slecht om 8 uur lang te wandelen. Het regende hard en er was erg dichte bewolking. De mooie uitzichten zouden op deze manier ook niet tot haar recht komen en daarmee viel de belangrijkste reden om de walk te doen af. Diezelfde dag hebben we onze reis vervolgd in de richting van Wellington. Dit is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. De stad was leuk, niet meer, niet minder. Na ons verblijf in Wellington zijn per Ferry naar het Zuidereiland gereisd. Het zuidereiland vinden wij beiden mooier dan het Noordereiland. We hebben erg veel ondernomen en bezocht en al met al kende het tot dusver een aantal hoogtepunten: - Abel Tasman National Park. We hebben hier een zes uur durende walk gedaan. Het park ligt aan de westkust en kenmerkt zich door mooie stranden, regenwoud met talloze watervallen en een afwisselend grove en rustieke kustlijn. - Pancake Rocks. Gesteenten in de kuststrook die lijken op stapels pannenkoeken. Door de ruige zee worden de onderste delen van de rocks langzaamaan weggesleten.  - Fox Glacier. Dit is een van de drie gletsjers ter wereld die zich in een regenwoud bevinden. De half-day walk met gids was indrukwekkend en leverde mooie plaatjes, leuke feiten en een unieke wandeling op. - Queenstown. Queenstown is de 'adventure' town van NZ. Het gebied rondom Queenstown (Central Otago) is erg mooi. Het is echt een wintersportplaatsje dat doet denken aan Oostenrijk. Het gebergte rondom het meer is groot, met eeuwige sneeuw op de toppen. Daarnaast liggen in Central Otago talloze 'Wineyards'. De een is nog mooier dan de ander. Zelf zijn we in het gebied gaan rijden en hebben de -naar ons idee- mooiste Winefarm bezocht. De ligging, de proeverij en de wijninfo van de plaatselijk gepassioneerde wijnboer zorgden voor een geslaagd bezoek. Wijn uit dit deel van NZ vindt je over de hele wereld. Daarnaast is Central Otago ook de meest zuidelijk gelegen wijnstreek ter wereld.  Naast deze hoogtepunten hebben we erg veel mooie dingen gezien. Van elke rit, of het nu 15 minuten of 6 uur is, kun je genieten. Om de haverklap vliegt er een roofvogel over de weg. Het weer is wisselend en dat is het enige dat onze spectaculaire 'views' soms in de weg ligt, want met onze camper touren we heel NZ door! Op dit moment zijn we aan de oostkust van NZ. Morgen gaan we proberen pinguïns te spotten. Maandag leveren we onze camper al in om de trip te vervolgen in Australië waar Michael, de vriend van Monique, ook zal arriveren om ons gedurende twee weken te vergezellen. Tot later! Kus Rik en Monique Een aantal nieuwe foto's: http://s1138.photobucket.com/albums/n526/RSeignette/

Cheryl

Wat is het mooi hea Nieuw-Zeeland!! Mooie foto´s hebben jullie gemaakt!! Geniet van elke dag en elk moment!! Moo, ik zal nog even wat dingen naar je mail sturen over Australie.
Heel veel plezier
Dikke kusss

Michelle

Dag travelers!! Leuk verhaal, top foto's! Enjoy mates! Liefs en een dikke kus

nico

Leuk te lezen dat jullie zo genieten en zoveel doen.

Groetjes en veel plezier.l

Anja en Aart

Wat een spectaculaire verhalen hoor ik elke keer van Tanja en lees ik ook nu weer.
Geniet jullie nog maar flink en Monique jij veel plezier met de weken dat Michael er voor je is, en met jullie meereist.

Groetjes uit Alkmaar

mieke pepping

Hoi Moo en Rik, leuke verhalen en wat worden jullie een natuurfreaks. Dat doet mij deugd. Kunnen we samen eens een leuke wandeling in de Castricumse duinen maken van 7 1/2 km.
Liefs Mieke

maurice

hey travellers!

Wat lekker actief zijn jullie. Vet dat jullie nu een idee hebben van beverly hills, LA etc. Prima zee ook bij die Cook islanden :-). Degelijke kampert trouwens die laatste, die zullen jullie wel gaan missen in Oz. Volgens mij wisselen jullie steden, stappen en natuur prima af tot nu toe! Ik duik nu nog even het photoalbum in. veel plezier nog!

@ mieke haha ik denk dat ze dat nu wel een kans willen geven maar daar dan toch weer gapend uit vandaag komen; blijft toch een stuk kneuteriger.

joke

Dus als ik goed begrijp moeten we allemaal naar Nieuw Zeeland vliegen want daar valt tenminste wat te beleven.
Veel plezier in Australie.
ps. Mieke, heb je in Limmen ook roofvogels?